Sklenjena pogodba o poslovnem sodelovanju za izvajanje energetskega upravljanja in svetovanja
Občina Hoče-Slivnica je v decembru 2016 z Energetsko agencijo za Podravje – zavod za trajno rabo energije (Energap) sklenila pogodbo o poslovnem sodelovanju.
V okviru tega bo izvajalec izvajal naslednja opravila oz. storitve:
1. Nadzor, spremljanje in novelacije izvajanja LEK v skladu z akcijskim načrtom po ločenih dejavnostih:
- učinkovita raba energije
- uvajanje obnovljivih virov energije
- izboljšanje oskrbe z energijo, ki zajema proizvodnjo, prenos in distribucijo
2. Priprava polletnega poročila o izvajanju LEK za občinsko upravo
3. Priprava letnega poročila o izvajanju LEK za Ministrstvo za gospodarstvo – zakonodajna obveznost
4. Predstavitev Poročila o izvajanju Lek občinskemu svetu in po potrebi organom občinskega sveta
5. Pomoč in informacije za uspešno izvajanje LEKa preko telefona
6. Izvajanje Uredbe o energetskem upravljanju v javnem sektorju v javnih stavbah v lasti občine
7. Svetovanje in pomoč občinski upravi pri pripravi in izvajanju projektov na področju energetike
8. Vodenje energetskega knjigovodstva in upravljanja za javne stavbe – zakonodajna obveza
9. Spremljanje rabe energije v objektih, ki so bili energetsko sanirani in priprava letnih poročil o doseganju prihrankov
10. Priprava energetskih izkaznic javnih stavb - zakonodajna obveza
11. Svetovanje za občane – 1x mesečno na lokaciji, ki jo predlaga občina
12. Svetovanje za občane po telefonu
13. Priprava do 2 energetskih izkaznic za individualne objekte za občane
14. Izvajanje informativno izobraževalnih aktivnosti o učinkoviti rabi energije in rabi obnovljivih virih energije
15. Izvedba izobraževalne delavnice za občinsko upravo
16. Izvedba informativne delavnice za občane in podjetja
17. Izobraževalna delavnica za osnovno šolo – po dogovoru glede na število šol in podružnic – vendar najmanj 1
18. Specifične informacije za podjetja v občini
19. Priprava informativnega gradiva za občane za spletno stran občine
20. Priprava informativnega gradiva za občane za občinska glasila
21. Priprava zloženke za občane
22. Priprava dokumentov za vzpostavitev javno zasebnega partnerstva na področju energetskih storitev (energetsko pogodbeništvo za doseganje prihrankov energije in dobavo energije)
23. Redne informacije o novi zakonodaji na področju trajnostne energije
24. Informacije o razpisih za izvajanje ukrepov na področju trajnostne energije
25. Pomoč pri pridobivanju nepovratnih finančnih sredstev
26. Vključevanje občine v mednarodne projekte na področju trajnostne energije, ki se sofinancirajo iz programov Evropske komisije (Horizon 2020, Interreg, Mediteran,…).
27. Priprava dokumentov in izvajanje aktivnosti za pristop k iniciativi Evropske komisije Konvenciji županov
V okviru navedenih aktivnosti so pripravili prvi prispevek o učinkoviti rabi energije.
Energija je življenje. Energija in energetika sta bistvena dejavnika človekovega okolja, od katerih je odvisen naš življenjski in kulturni standard ter gospodarski razvoj. Čeprav se vsi zavedamo, da brez energije, tako kot brez vode, zraka ali hrane, ni življenja in ne gospodarstva, dopuščamo, da jo nesmotrno izkoriščamo. Vse v naravi je odvisno od energije. Uporabljamo jo za delo. Energija razsvetljuje naša mesta. Poganja avtomobile, vlake, letala in rakete. Energija ogreva naš dom, poganja stroje v tovarni in traktorje na kmetijah. Energija sonca nam daje podnevi svetlobo in toploto. Človek izrablja različne vire energije. Nekateri so obnovljivi, drugi neobnovljivi.
UČINKOVITA RABA ENERGIJE (URE)
Rast porabe energije je potrebno nemudoma ublažiti, saj je takšna rast v danih razmerah dekadentno dejanje, ki na srednji in dolgi rok ogroža naše gospodarstvo, okolje in blaginjo. Res je, da se naše potrebe po energiji večajo, ampak samo s tem ne moremo upravičevati tako nagle rasti rabe energije. Energijo se moramo navaditi uporabljati kot vir, ki je omejen, razen tega pa ima številne nezaželene posledice, tako za družbo in gospodarstvo, kot za okolje. Povečanje učinkovite rabe energije ne pomeni, da morajo državljani opustiti dejavnosti, da bi prihranili energijo. Nove tehnologije in učinkovitejše vedenje bodo prebivalcem dejansko omogočili, da izboljšajo svoje življenjske pogoje, ne da bi se morali pri tem odreči svojemu udobju. Mnogo ljudi meni, da se temu ne morejo zoperstaviti. Prepričani so, da kot posamezniki ne morejo storiti ničesar, kar bi prineslo spremembe. Toda vsak lahko stori nekaj in skupaj lahko spremenimo stvari: pri rabi energije smo lahko učinkovitejši.
Manjša poraba energije pomeni nižje račune za energijo, kar je smiselno za celotno družbo in podjetja ter posameznike in družine. To ne pomeni »omejevanje energije« temveč, da ljudje nekaj misli posvetijo svoji rabi energije. Da ugasnejo televizijo in je ne pustijo v stanju pripravljenosti. Da uporabljajo varčne žarnice. Da izolirajo streho. Da pri nakupu novega avtomobila izberejo model, ki gorivo uporablja učinkoviteje in je okolju prijaznejši. Da gredo peš, kolesarijo ali uporabijo javni prevoz, kadar je le to mogoče. (vir: http://www.focus.si)
Varčevanje z energijo je nedvomno najhitrejši, stroškovno najbolj učinkovit način zmanjševanja emisije toplogrednih plinov ter izboljšanja kakovosti zraka, zlasti v gosto naseljenih območjih. Promet in industrija sta velika porabnika energije, a naše stavbe (tako stanovanjske, kot tiste v terciarnem sektorju) še vedno porabijo okoli 40,4 % skupne energije v Evropi. Zato EU v svojih dokumentih posveča posebno pozornost rabi energije v zgradbah.
Naše zahteve po razsvetljavi, ogrevanju, hlajenju in topli vodi v gospodinjstvih, delovnih prostorih in objektih za prosti čas presegajo potrebe po energiji v prometu ali industriji.
UČINKOVITO ENERGETSKO UPRAVLJANJE OBČINE
Učinkovito energetsko upravljanje v občini pomeni, da se občina sooča z izzivi, ki jih ponujajo podnebne spremembe in trajnostni energetski razvoj. To pomeni varčevanje z energijo in denarjem, izboljšanje delovnih in bivalnih pogojev ter zdravo okolje za občane. Hkrati pomeni to tudi večjo pripravljenost za izkoriščanje finančnih sredstev, ki jih ponuja država in EU. Nova finančna perspektiva daje učinkovitemu energetskemu upravljanju v občinah še več pozornosti in še več finančnih sredstev.
Na podlagi Energetskega zakona in Resolucije o strategiji rabe in oskrbe Slovenije z energijo je razvoj energetike v precejšnji meri odvisen od lokalnih skupnosti, saj morajo same pripraviti ustrezne energijske osnove, kot so: ugotoviti trenutno stanje, določiti pripravo ukrepov za učinkovito rabo energije, urediti oskrbo in napovedati prihodnji razvoj energetike v občini. Vse to morajo lokalne skupnosti usklajevati z nacionalnim energetskim programom in energetsko politiko Republike Slovenije. Omogočiti trajnostno oskrbo z energijo, kot del glavnih aktivnosti občine.
Vzpostavitev sistema ENERGETSKEGA KNJIGOVODSTVA v skladu z Energetskim zakonom in nadgrajeno gospodarjenje z energijo zahteva: zbiranje podatkov o rabi in stroških za energijo, analizo podatkov, vrednotenje podatkov in prepoznavanje šibkih točk, ukrepe učinkovite rabe in spremljanje oskrbe z energijo. Spremljanje trenutne rabe energije pomaga hitro določiti vsakršno nepričakovano ali prekomerno rabo energije in izpostaviti lokacijo, kjer se porablja preveč. Ta informacija je ključnega pomena za smotrno ukrepanje. Energetske analize morajo biti izvedene za celovito področje ali za posamezno stavbo, da lahko postanejo ključ za prepoznavanje, kje je potrebno ukrepati.
Zakonodaja s področja trajnostne energije se iz meseca v mesec spreminja in nalaga lokalnim skupnostim vse zahtevnejše obveznosti. Ena izmed osnovnih, ki je zapisana v Pravilniku o metodologiji in obveznih vsebinah lokalnih energetskih konceptov (Ur. l. RS, št. 74/2009, 3/2011, 17/2014, 56/2016), je priprava LOKALNIH ENERGETSKIH KONCEPTOV (LEK), ki so jih občine morale pripraviti do konca leta 2011. LEK obsega analizo obstoječega stanja na področju energetske rabe in oskrbe z energijo. O izvajanju lokalnega energetskega koncepta je potrebno redno letno poročati občinskemu svetu in tudi ministrstvu, pristojnemu za energijo.
Občina Hoče – Slivnica je leta 2011 sprejela Lokalni energetski koncept (LEK). LEK obsega analizo obstoječega stanja na področju energetske rabe in oskrbe z energijo. Na osnovi analize so predlagani možni bodoči koncepti energetske oskrbe z upoštevanjem čim večje učinkovitosti rabe energije pri vseh porabnikih (gospodinjstva, industrija, obrt, javne stavbe, itd).
Občina Hoče - Slivnica si je tako z Lokalnim energetskim konceptom zastavila pot, po kateri bo zmanjšala rabo energije in povečala delež rabe obnovljivih virov energije. Zastavljene cilje bo občina dosegla z izvedbo ukrepov in projektov na področju energetskih sanacij, dobrim energetskim upravljanjem, izrabo lokalnih obnovljivih virov energije in trajnostno novogradnjo.
LOKALNI ENERGETSKI KONCEPT (LEK) OBČINE HOČE – SLIVNICA
LEK je za Občino Hoče-Slivnica izdelalo podjetje Eco Consulting d. o. o. Energetski upravljavec oziroma koordinator izvajanja in doseganja ciljev LEK-a pa je Energetska agencija za Podravje (v nadaljevanju Energap).
Za občine je zelo pomembno, da imajo energetskega upravljavca, ki skrbi za energetsko upravljanje in koordinira izvajanje lokalnega energetskega koncepta.
Energetski zakon (Ur.l.RS 27/2007-UPB2) uvaja energetsko učinkovito upravljanje v zgradbah z uvajanjem energetske izkaznice. ENERGETSKA IZKAZNICA STAVBE je dokument, ki podaja najpomembnejše kazalce rabe energije v stavbi in razvršča stavbo v enega od razredov rabe energije. Energetska izkaznica stavbe ni nagrada, temveč spričevalo o kakovosti toplotnih lastnosti stavbe. V oktobru 2009 je pričel veljati Pravilnik o metodologiji izdelave in izdaje energetske izkaznice stavbe (Ur.l. 77/2009) in v njem je opredeljeno, da morajo imeti vse javne stavbe energetske izkaznice nameščene na vidnem mestu v stavbi. Energetska izkaznica je torej dokument, ki podaja računsko določene kazalce rabe energije v stavbi in razvršča stavbo v enega od razredov rabe energije. Veljavnost energetske izkaznice je deset let. Energetsko izkaznico stavb izdaja pooblaščena pravna ali fizična oseba iz 339. člena energetskega zakona (EZ-1), na zahtevo stranke. Vsako izdajo energetske izkaznice mora neodvisni strokovnjak za izdelavo energetske izkaznice, sočasno z njeno izdajo, prijaviti za vpis v register energetskih izkaznic. Energetska izkaznica se izroči lastniku posamezne stavbe ali posameznega dela stavbe. Register energetskih izkaznic vodi ministrstvo, pristojno za energijo. Namenjena je tudi občinam, ki z dokazilom o dobrih energetskih kazalcih njihovih investicij izkazujejo skrb za trajnostno graditev in svoj odnos do varovanja okolja.
Pripravil:
Energap